Stekkerproef bij kortsluiting

Bent u druk met huishoudelijke taken bezig en valt de stroom opeens uit? Of komt u thuis en gaan de lichten niet meer aan? Dan heeft u vermoedelijk te maken met kortsluiting. Vaak kunt u dit in de groepenkast al zien, doordat de aardlekschakelaar naar beneden staat. Mochten de buren nu ook geen stroom hebben, dan kan het zijn dat u met een algehele storing kampt en kunt u bellen naar het landelijke storingsnummer. Is dit niet het geval dan kunt u eerst een stekkerproef uitvoeren zodat u erachter komt of er een storing in één van u apparaten zit waardoor kortsluiting ontstaat, of dat u een probleem met uw elektra heeft. Zit de kortsluiting niet in één van uw apparaten, maar in uw stopcontact of de groepenkast? Schakel dan elektricien Amsterdam, F.S.I. Elektro in door te bellen naar 020 - 794 19 30.

Stappenplan stekkerproef uitvoeren

    1. Groepen uitzetten

    Voor we de controle uit kunnen voeren is het nodig om alles uit te zetten. Schakel daarom alle groepen uit. Dit betekent dat u de schakelaars naar beneden zet.

    2. Stekkers verwijderen

    Vervolgens verwijdert u de stekkers van alle apparaten, vergeet vooral ook de apparaten in de keuken niet, zoals de koelkast en de oven en uw wasmachine en droger.

    3. Groepen inschakelen

    Vervolgens gaan we alle groepen in de meterkast weer omhoog zetten. Mochten ze naar beneden staan schakel de aardlekschakelaars in en zet vervolgens alle groepen weer omhoog. Gaat dit goed, dan gaan we naar de volgende stap. Mocht dit ook mis gaan controleer dan nog een keer of u echt alle stekkers verwijderd heeft. Mocht u hier niet verder komen, neem dan contact met ons op.

    4. Stekkers terugplaatsen

    We gaan nu één voor één de stekkers terug plaatsen. Probeer dit per groep te doen, zoals de keuken, woonkamer, eerste verdieping, badkamer et cetera. Vaak zit er wel een beschrijving bij de groepenkast welke groep waarvoor is. Wanneer u begint met het terug plaatsen van stekkers is het belangrijk is dat u het apparaat ook aanzet. Doe dit voordat u de volgende stekker terug plaatst. Valt de aardlekschakelaar uit op het moment dat u een stekker terugplaatst of wanneer u een apparaat aan zet? Dan zit hier vermoedelijk het probleem. Om zekerheid hierover te krijgen haalt u de stekker van het betreffende apparaat weer uit het stopcontact, zet u alles in de groepenkast weer aan en sluit u hetzelfde apparaat op een ander stopcontact weer aan. Valt de stroom weer uit? Dan geeft het apparaat kortsluiting en bent u geen elektricien nodig. Blijft nu alles goed staan? Sluit dan een klein huishoudelijk apparaat op het stopcontact aan waarbij zo straks kortsluiting ontstond. Geeft dit opnieuw een stroomstoring? Dan zit het probleem in uw stopcontact en bent u een elektricien nodig.

    5. Geen oorzaak: overbelasting

    Het kan zijn dat geen van u apparaten kortsluiting veroorzaakt en het probleem ook niet in een stopcontact zit, maar dat de stroom toch uit blijft vallen wanneer u gewoon uw ding doet. De kans is dan groot dat er sprake is van overbelasting. Dit kunt u voorkomen door de groepenkast uit te laten breiden.

    6. Geen oorzaak: storing groepenkast

    Blijft de aardlekschakelaar uitvallen en is van overbelasting geen sprake, dan kan het zijn dat de storing in de installatie zelf zit. Ook dan bent u een elektricien nodig. Neem dan contact op met F.S.I. Elektro en wij zijn snel ter plaatse.

Stekkerproef uitvoeren maar geen oplossing?

Heeft u de stekkerproef uitgevoerd maar kunt u de oplossing niet vinden, of komt u er ondanks ons stappenplan toch zelf niet uit? Schakel dan F.S.I. Elektro, uw elektricien in Amsterdam in. Met onze 24-uurs service zijn wij altijd dichtbij. We zorgen ervoor dat u snel en vakkundig wordt geholpen, waardoor u niet lang zonder elektriciteit zit. Wij kunnen niet alleen de storing voor u verhelpen, maar indien nodig ook uw groepenkast uitbreiden of vervangen. Bel direct voor het maken van een afspraak naar 020 - 794 19 30. Wij komen graag bij u langs.